EMNi lühiuuring annab ülevaate rändetaustaga laste ligipääsust haridusele
07.11.2025Haridus on ühiste väärtuste kujundamise, suurema kaasatuse ja sotsiaalse mobiilsuse alustala. Seda kõigi laste jaoks, olenemata nende taustast. Varajane ja tulemuslik juurdepääs formaalsele haridusele on üks olulisemaid ja tõhusamaid vahendeid rändetaustaga laste integreerimiseks. Ebasoodsa taustaga pärit lapsed jätavad suurema tõenäosusega haridustee pooleli või ei saavuta häid tulemusi. Tunnistades vajadust tagada rändetaustaga lastele tõhus juurdepääs haridusele, teeb see lühiuuring kokkuvõte ülevaate rändetaustaga laste olukorrast põhikoolides ja keskkoolides EMN liikmes- ja vaatlejariikides.
Peamised järeldused:
- Kahekümne neljas EMN liikmesriigis ja Serbias rakendatakse riiklikul tasandil toetusmeetmeid, mis aitavad rändetaustaga lastel kohaneda põhikoolis ja gümnaasiumis uue kultuurikeskkonnaga. Need meetmed ei ole alati suunatud ainult rändetaustaga lastele, vaid on üldiselt mõeldud kõigile lisatuge vajavatele lastele – nii kohalikele kui ka rändetaustaga õpilastele. Kõige levinum toetusmeede on abi kohaliku või kohalike keelte õppimisel. Kolmteist vastanud riiki pakuvad rändetaustaga lastele ka psühhosotsiaalset tuge, et hõlbustada kohanemist uue hariduskeskkonnaga. Lisaks määratakse mõnes riigis lastele mentorid, kes aitavad neil koolikeskkonnas paremini toime tulla.
- Enamik vastanud EMN liikmesriike ja Serbia on võtnud kasutusele sihitud meetmeid, et tugevdada õpetajate kultuuridevahelisi ja psühhosotsiaalseid pädevusi, et nad oskaksid rändetaustaga õpilasi paremini toetada.
- Ainult Soome, Luksemburg ja Hispaania jälgivad riiklikul tasandil rändetaustaga laste õpitulemusi ja võrdlevad neid teiste laste tulemustega.
- Peaaegu kõik vastanud riigid seisavad silmitsi raskustega, mis takistavad tõhusalt kaasava hariduse pakkumist rändetaustaga lastele. Kõige sagedasemaks probleemiks on keelebarjäär. Teiseks oluliseks väljakutseks on erinevused sihtriigi ja päritoluriigi haridussüsteemide vahel, nagu näiteks õpetamismeetodid ja hindamiskriteeriumid.
- Üldiselt on vastanud riikides esile toodud head tavad seotud eelkõige meetmetega, mis aitavad ülalmainitud väljakutsetega toime tulla.
Lühiuuringu (inglise keeles) saab alla laadida siit.
